CHRISTIANITIES IN GLOBAL PERSPECTIVE
a.a.: 2021/2022 - anno di corso: 2
Settore L-FIL-LET/06 - CFU 12 - Semestre - Codice 10595540
Note insegnamento: Integrato da 6 CFU
Il corso intende offrire una preparazione generale sulla storia del cristianesimo insieme con aspetti metodologici e scientifici della disciplina, introducendo gli studenti alla lettura e alla comprensione critica delle fonti. Il corso affronta il tema delle idee di “umanità” e di “mondo” nella storia della relazione fra le correnti cristiane e le differenti scelte religiose. L’argomento è particolarmente adatto a mostrare la varietà dei campi di interesse entro i quali si possono applicare le competenze disciplinari: l’analisi della documentazione intende mettere lo studente in grado di utilizzare le conoscenze acquisite e il linguaggio specifico appreso anche per altri campi di studio, e sviluppare la sua autonoma capacità di porre in relazione quanto appreso con altre discipline e contesti culturali differenti.

-Introduzione alle forme di espressione orale e letteraria del messaggio religioso del cristianesimo: predicazione, profezia, epistole, vangeli, apocalissi.
-Relazione di tali forme con la cultura letteraria del contesto in cui si diffonde.
-Introduzione alle letterature del cristianesimo nelle varie forme linguistiche: greco, latino e siriaco, quindi copto, ctiopico, Armeno e georgiano.

The course is intended to provide a general preparation to the history of Christianity together with an overview on methodological and applicable aspects of the discipline, introducing students to a reading and critical understanding of the sources.
It deals with the topic of the ideas of "humanity" and "world" in the history of relations between Christian currents and other religious choices. This issue is particularly suitable to show the variability of fields of interest: the analysis of the documentation aims to enable the students to master the specific topics in order to use them and apply them in other fields of study while using the correct specific language; besides, it develops autonomous ability of connections with other disciplines and cultural contexts.

Introduction to the oral and literary forms of expression of the religious message of Christianity: preaching, prophecy, epistles, gospels, apocalypses.
Relationship of these forms with the literary culture of the context in which Christianity spreads.
Introduction to the literatures of Christianity in various linguistic forms: first Greek, Latin and Syriac, then Coptic, Ethiopian, Armenian and Georgian.
Introduzione alle forme di espressione orale e letteraria del messaggio religioso del cristianesimo; relazione di tali forme con la cultura letteraria del contesto in cui si diffonde; introduzione alle letterature del cristianesimo nelle varie forme linguistiche: greco, latino e siriaco, quindi Copto, Etiopico, Armeno e Georgiano.

Introduction to the oral and literary forms of expression of the religious message of Christianity; relationship of these forms with the literary culture of the context in which it spreads; introduction to the literatures of Christianity in various linguistic forms: first Greek, Latin and Syriac, then Coptic, Ethiopian, Armenian and Georgian.
Rich text editor, valutazione_m, press ALT 0 for help.
1) The Cambridge History of Early Christian Literature, Cambridge University Press 2008 (paperback), pp. 1-52, 113-178, 247-396. Non attending students will study the entire book. (Studenti non frequentanti studieranno l'intero volume).
2) Materials in the online repository (Materiali messi a disposizione online).

To access the lessons, in addition to attendance, you can use the following link:

Teaching materials can be accessed through the following link:

November 29, 2021.

Since the lessons were not attended by any student for a long time, they will be delivered only via Google Meet, unless some students explicitly ask, with a message to the teacher, to reactivate attendance in presence.
Lunedì 9.00 - 11.00 (RM103 Aula B - PIANO TERRA)
Venerdì' 17.00 - 19.00 (RM103 Aula B - PIANO TERRA)
Inizio lezioni: Lunedì 27 Settembre 2021