Docente: Tessa Canella
Settore M-STO/07 - CFU 12 - Semestre I - Codice 10595540
Note insegnamento: Integrato da 6 CFU
Interacting Christianity.
 The ideas of "humanity" and "world" in the relations between Christian currents and other religious choices.
L’idea di un’umanità tripartita fra pagani, giudei e cristiani, presente nell’apologetica cristiana dei primi secoli dell’era volgare per difendere il diritto ad una pacifica convivenza con le altre religioni dell’Impero, si declinò in vario modo successivamente, a seconda dei mutati contesti culturali e socio-politici: in pieno IV secolo essa diventerà la chiave interpretativa di confronto fra le diverse scelte religiose (giudei, pagani ma anche eretici), fino a divenire una distinzione tutta interna alla società cristiana con la teoria dei tre ordines (Agostino, Gregorio Magno), o ancora nei tre status del mondo dell’interpretazione della storia elaborata da Gioacchino da Fiore. Le rappresentazioni della varietà di popoli e fedi  e le interazioni sociali, culturali e religiose andranno complicandosi nell’incontro con le popolazioni “barbariche”, come d’altra parte nella relazione con l’Islam o con i diversi contesti in cui il cristianesimo si è diffuso.
Interacting Christianity.
The idea of a tripartite humanity among Pagans, Jews and Christians, occurring in Christian apologetics of the first centuries of the common era in order to defend the right to a peaceful coexistence with the other religions of the Empire, was later declined in various ways, depending on changing cultural and socio-political contexts: in the fourth century it will become the interpretative key of comparison between different religious choices (Jews, Pagans but also Heretics), until it is transformed in a distinction entirely within Christian society with the theory of the three ordines (Augustine, Gregory the Great), or even more in the three world-status interpretation of history by Johachim of Fiore. The representations of the variety of peoples and faiths and the social, cultural, religious interactions will get complicated in the encounter with the “Barbarians”, as well as in the relationship with either Islam or the different contexts in which Christianity has spread.
The course is intended to provide a general preparation to the history of Christianity together with an overview on methodological and applicable aspects of the discipline, introducing students to a reading and critical understanding of the sources.
It deals with the topic of the ideas of "humanity" and "world" in the history of relations between Christian currents and other religious choices. This issue is particularly suitable to show the variability of fields of interest: the analysis of the documentation aims to enable the students to master the specific topics in order to use them and apply them in other fields of study while using the correct specific language; besides, it develops autonomous ability of connections with other disciplines and cultural contexts.
Text for attending students:
Margaret M. Mitchell, Frances M. Young (eds.), The Cambridge History of Christianity, Volume 1, 2006 (pp. 1-313)
Text for not-attending students:
Margaret M. Mitchell, Frances M. Young (eds.), The Cambridge History of Christianity, Volume 1, 2006 (complete)
Link for online lessons: meet.google.com/yqs-onry-zgm
Martedì 9.00 - 11.00 (CU003 Aula A ex Dip.to Studi Storico Religiosi - III PIANO)
Mercoledì 9.00 - 11.00 (CU003 Aula III Carlotta Nobile - I PIANO)
Inizio lezioni: Mercoledì 29 Settembre 2021