SCIENCE AND KNOWLEDGE IN A GLOBAL HISTORICAL PERSPECTIVE
a.a.: 2021/2022 - anno di corso: 2
Settore M-STO/05 - CFU 6 - Semestre - Codice 10595502
Che cosa si intende esattamente per ‘scienza moderna’? Si tratta del prodotto di una ‘rivoluzione’ concettuale avvenuta nell'Europa occidentale successivamente diffuso nel resto del mondo, o è stata piuttosto il risultato della circolazione di conoscenze a breve e lungo raggio, di interazioni interculturali e di connessioni? Qual è il rapporto tra questa scienza e la conoscenza e le pratiche del mondo (naturale e non solo) prodotte in altre parti del globo? In questo corso esploreremo questo tipo di problematiche alla luce dei più recenti dibattiti storiografici sulla "global turn". La prima parte si concentrerà sui principali aspetti della ‘Rivoluzione scientifica’, anche in relazione alla scienza greca e araba che essa ereditava. La seconda parte esplorerà alcuni aspetti del processo di creazione della conoscenza su scala globale, come risultato di incontri e interazioni situate - attraverso uomini, oggetti e testi - tra culture diverse, nel corso della storia moderna. L'ultima parte sarà dedicata alla riflessione sulle conseguenze di tali dinamiche storiche nel nostro presente.
What exactly is meant by ‘modern science’? Was it simply conceived in Western Europe and later diffused to the rest of the world, or was it rather the result of short and long-range knowledge circulations, intercultural interactions, and connections? What is the relationship between this science and the knowledge and practices of the (natural) world produced in other parts of the globe? In this course we will explore such types of issues in the light of the most recent historiographical debates on the "global turn". The first part will focus on the main aspects of the ‘Scientific Revolution’, also in relation to the Greek and Arabic science it inherited. The second part will explore some aspects of the process of knowledge-making on a global scale, as the result of situated encounters and interactions - through men, objects, and texts - between different cultures, along early modern and modern history. The last part will be devoted to reflecting on the consequences of such historical dynamics in our present.
In compliance with the 5 Dublin descriptors, the 6 CFU M-STO / 05 Science and Knowledge in a Global Historical Perpsective course aims to:

1. Knowledge and understanding: to provide students with conceptual tools, methodologies and research techniques relating to the history of scientific culture, expressed in a heterologous and transcultural diachronic perspective, as well as strongly interdisciplinary.

2. Ability to apply knowledge and understanding. In accordance with the general educational objectives of the CdS, teaching will be aimed at improving students' ability to understand and interpret the interaction between European scientific culture and the cultures of the Global South in the light of their historical evolution. This is in order to offer them specific elements to enhance their ability to situate and relocate the individual experience within a global cultural history, interconnected and always reshaping, and to offer them tools for a constructive management of intercultural relations, be they among individuals or groups.

3. Making judgments. The course will include activities specifically designed to refine students' autonomy of judgment on the topics dealt with and the knowledge transmitted (collective discussion of reading lists, comparative analysis of models and media for scientific communication etc.).

4. Communication skills. Particular attention will be devoted to improving students' communication skills, through oral presentations and the assignment of short written essays.

5. Learning skills. The course will be delivered paying attention to develop in students the skills necessary to undertake subsequent studies with a high degree of autonomy.
- Prova scritta
Rich text editor, valutazione_m, press ALT 0 for help. La valutazione si baserà sulla presentazione tenuta in classe e su una prova finale. Ulteriori dettagli sulla prova finale verranno comunicati durante il corso.

The assessment will be based on the presentation given in class and a final test. Further details on the final test will be provided during the Course.
The following is a preliminary bibliography. Further details will be provided during the Course.

Colonial Botany: Science, Commerce, and Politics in the Early Modern World, edited by Londa Schiebinger and Claudia Swan, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, c2005
Empires of Knowledge: Scientific Networks in the Early  Modern World, edited by Paula Findlen, London; New York, Routledge, Taylor & Francis Group, 2019
Global Histories of Science, Focus on «Isis», 101, no. 1 (2010)
James McClellan and Harold Dorn, Science and Technology in World History, Johns Hopkins University Press, 2015
Simon Schaffer, Lissa Roberts, Kapil Raj, and James Delbourgo, The Brokered World: Go-Betweens and Global Intelligence, 1770-1820, Sagamore Beach, Mass: Science History Publications, 2009.
Steven Shapin, The Scientific Revolution, Chicago, University of Chicago Press, c1996
Martedì 9.00 - 11.00 (CU003 Aula B Ciasca - II PIANO)
Giovedì 9.00 - 11.00 (CU003 Aula B Seminari ex Dip.to St. Mod. e Contemp. - III PIANO)
Inizio lezioni: Martedì 5 Ottobre 2021