EARLY MODERN ART AND TRANSCULTURAL EXCHANGE
a.a.: 2021/2022 - anno di corso: 1
Settore L-ART/02 - CFU 6 - Semestre I - Codice 10599924
Come furono influenzate la produzione artistica, il gusto, e il collezionismo dagli scambi culturali, esplorazioni geografiche, mercati artistici, viaggi, e rapport diplomatici? Focalizzandosi sul periodo moderno, il corso affronta lo studio di scambi transculturali relativi ad oggetti artistici e cultura materiale, e si concentra su casi di studio che gettano luce su come incontri tra diverse società hanno influenzato culture visive e materiali. Dopo una introduzione metodologica e storica, il corso si concentrerà soprattutto su tre important centri italiani—Roma, Firenze e Venezia—ripercorrendo le loro interazioni con il mondo globale. Lo studio di oggetti pregni di significati interculturali, l’analisi di aspetti pluriculturali della società moderna, e della mobilità di persone e cose permetteranno di comprendere la complessità della produzione e della ricezione dell’arte in relazione a contesti locali e globali.
How did transcultural exchanges, explorations, art market(s), travels, and diplomatic interactions influence artistic production, taste, and collecting? By focusing on the early modern period (roughly 15th -18th centuries), this course explores material and artistic exchanges across cultures and investigates case studies casting light on how encounters among diverse societies have shaped art and visual/material culture. After a preliminary methodological and historical introduction, the course will focus especially on three major Italian centres—Rome, Florence, and Venice—to explore their interactions with the global world, and investigate how entangled objects, complex ethnoscapes, and mobility help us problematize the production and spectatorship of art in relation to local and global contexts.

Rich text editor, valutazione_m, press ALT 0 for help. Per superare l'esame (18/30), gli studenti devono dimostrare una conoscenza di base dei materiali del corso. Per ottenere una votazione di 30/30 e lode gli studenti devono mostrare un'eccellente conoscenza dei materiali del corso, nonché un'eccellente capacità per un pensiero indipendente che permetta loro di connettere informazioni ed argomenti in modo coerente e produttivo.

In order to pass the exam (18/30), students will be required to have a basic knowledge of the course materials. Students showing an excellent and critical knowledge of all course materials and demonstrating outstanding capacity for independent thinking and the ability to meaningfully connect topics and information learned during the course will obtain a grade of 30/30 e lode.
In addition to the class powerpoints, which will be periodically uploaded to Moodle, students will be expected to read the following required texts:

Kathleen Christian and Leah Clark, eds., European Art and the Wider World, 1350-1550 (Manchester: Manchester University Press, 2017)

Emma Barker, ed., Art, Commerce, and Colonialism, 1600-1800 (Manchester: Manchester University Press, 2017), chapters 1 and 2

Further required readings will be provided throughout the course.

In addition to the above-mentioned texts, students attending the course will choose ONE book from the list below:
Bronwen Wilson, The World in Venice: Print, the City, and Early Modern Identity (Toronto: University of Toronto Press, 2005)

Lia Markey, Imagining the Americas in Medici Florence (University Park, PA: Penn State University Press, 2016)

Christopher M.S. Johns, China and the Church. Chinoiserie in Global Context (Oakland: University of California Press, 2016)

Cécile Fromont, The Art of Conversion: Christian Visual Culture in the Kingdom of Kongo (Chapel Hill: University of Virginia Press, 2014)

Francesco Freddolini and Marco Musillo, eds., Art, Mobility, and Exchange in Early Modern Tuscany and Eurasia(Abindgdon and New York: Routledge, 2020)

STUDENTS WHO DO NOT ATTEND THE COURSE (NON FREQUENTANTI) WILL HAVE THE FOLLOWING REQUIRED READINGS:

Emma Barker, ed., Art, Commerce, and Colonialism, 1600-1800 (Manchester: Manchester University Press, 2017) (ENTIRE BOOK)

Additionally, TWO books selected from the list below:

Mercoledì 13.00 - 15.00 (CU003 Aula Nuova BUONAIUTI - III PIANO)
Venerdì' 13.00 - 15.00 (CU003 Aula III Carlotta Nobile - I PIANO)
Inizio lezioni: Mercoledì 29 Settembre 2021