LAUREA
Docente: Lorenzo Geri
ITALIAN RENAISSANCE
a.a.: 2021/2022 - anno di corso: 1
Settore L-FIL-LET/10 - CFU 6 - Semestre I - Codice 10595491
Note insegnamento:
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Programma
Gli antichi miti nel primo Rinascimento italiano. Dante, Petrarca, Boccaccio
 
Una rinnovata attenzione nei confronti delle storie degli dei e degli eroi antichi caratterizzò lo sviluppo della poesia volgare del tardo medioevo e, al contempo, la nascita dell'Umanesimo tra Due e Trecento. Nel corso si prenderà in esame in particolare il ruolo della mitologia nelle primissime fasi del Rinascimento italiano. Dopo aver discusso l'evoluzione delle idee relative ai miti nel Medioevo, ci si concentrerà in particolare sui capolavori delle "tre corone": la Commedia di Dante Alighieri, il Canzoniere di Francesco Petrarca, il Decameron di Boccaccio.
 
Durante le lezioni leggeremo una scelta di canti, poesie e novelle nelle quali i miti antichi sono evocati, allusi, riscritti, con un'attenzione nei confronti del significato profondo di ogni riscrittura e delle strategie retoriche sottese al riuso del materiale mitologico da parte dei tre autori. Dante si serve dei miti antichi sulla base di una lettura allegorico-morale degli stessi basata sulle modalità con le quali venivano letti gli auctores regulati al fine di dare vita a una complessa commistione di simbolismo classico e di simbolismo cristiano. Petrarca, da parte sua, utilizza i miti ovidiani delle metamorfosi al fine di rappresentare in termini allusivi la propria vicenda esistenziale. Boccaccio ricrea nel Decameron i miti antichi come parte di una complessa enciclopedia del narrabile, mentre, nella più tarda Genealogia deorum gentilium, prende in esame i miti dal punto di vista dell'allegoresi.  
Programma inglese
The Pagan mythology in Early Renaissance Italy. Dante, Petrarch, Boccaccio
 
A new sensibility toward the stories of Gods an Heroes characterizes both the history of European vernacular poetry from XII century on and the development of early Humanism in the second half of XIV century. This course will discuss in particular the role of Pagan mythology in the development of Early Renaissance Italian literature and culture. After a presentation of the evolution of the ideas concerning the ancient myths in late Middle Ages, we will focus on the major works of the so called tre corone (the three crowns of Italian Literature): Dante’s Commedia, Petrarch’s Canzoniere, Boccaccio’s Decameron
 
We will analyse a choice of cantos, poems and novellas in which the ancient myths are evocated, narrated or recreated, considering the deep meaning of each allusion. In every analysis we will provide a comparison among the three authors. Dante’s use of classical myths, based on an allegorical reading the so called auctores regulati (the classical authors to be read for the study of Latin), is part of systematic symbolism mixing pagan philosophy and Christianity; Petrarch’s allusions to the Ovidian myths concerning metamorphosis are part of complex and elusive representation of his own experience; Boccaccio’s recreation of ancient myths in the Decameron is part of an overall encyclopaedia of different form of narrations whilst the same myths are considered from an allegorical point of view in his later Latin work Genealogia deorum gentilium. 
 
Obiettivi
The students will acquire an overall knowledge of the history of the Italian Renaissance from a global perspective, with a special regard to the analysis of literary texts both Latin and Italian (all texts will be read in English translation). 
 
At the end of the course, the students will be able to critically discuss issues regarding the history of Italian culture, religion, politics during the Renaissance. At the same time, the students will be encouraged to reflect on the role of Italian Renaissance in the history of Western civilization
 
Valutazione
- Prova orale
Descrizione valutazione
Rich text editor, valutazione_m, press ALT 0 for help. The final exam will be an oral discussion of the topics and the texts discussed in class. 
Testi
 
  1. Dante, The Divine Comedy: Inferno, Purgatorio, Paradiso, translated by Robin Kirkpatrick, London, Penguin 2002 (Dante’s cantos that are going to be read in class will be listed in the Syllabus of the course)
  2. The Cambridge Companion to Dante's Commedia, edited by Zygmunt G. Barański, Simon Gilson, Cambridge, Cambridge University Press, 2019
  3. an anthology of Petrach’s poems available in the Google Classroom course page
  4. an anthology of Boccaccio’s novellas available in the Google Classroom course page
 
Note
n.d.
Orario Lezioni
Lunedì 11.00 - 13.00 (RM103 Aula D - I PIANO)
Mercoledì 9.00 - 11.00 (RM103 Aula XI - PIANO TERRA)
Inizio lezioni: Lunedì 27 Settembre 2021

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