INTRODUCTION TO ETHNOMUSICOLOGY
a.a.: 2021/2022 - anno di corso: 1
Settore L-ART/08 - CFU 6 - Semestre II - Codice 10595490
A partire da un’analisi dei processi storici che hanno contribuito allo sviluppo dell’etnomusicologia come disciplina, verrà rivolto uno particolare sguardo al suo attuale statuto scientifico. Si guarderà inoltre alle trasformazioni dell’oggetto di studio (forme, comportamenti e pratiche musicali contemporanee) messe in atto dai sempre più diffusi processi di globalizzazione, diaspora, contaminazione. Alcune lezioni saranno riservate alla metodologia della ricerca del campo. Nella seconda parte del corso verranno presentati dei focus di approfondimento sulle nuove forme della musica popolare italiana e su alcune specifiche culture musicali del mondo.
Starting from an analysis of historical processes that have contributed to the development of ethnomusicology as a discipline, the course will present its current scientific status. Special attention will be devoted to the issue of recent changes of the object of study of the discipline, due to processes of globalization, diaspora, syncretism, and to the phenomenon of world music. Some lessons will be devoted to the discussion of field research methodology. In the second half of the course some specific case-studies concerning Italian folk music and other musical cultures of the World will be presented.
The course aims to provide basic information on this topic (knowledge) in order to use it, and to apply it to other research fields, employing proper and specific terminology (competence).

Furthermore, the course aims to enable students to acquire and comprehend basic elements of the main theories and methods of ethnomusicology, taking a multicultural and interdisciplinary perspective.

It also aims at developing skills in relating ethnomusicological theories and methods to other disciplines such as history, anthropology, musicology, and to several applied contexts (education, inclusion, cultural mediation).
- In itinere
Rich text editor, valutazione_m, press ALT 0 for help.
La valutazione si baserà su un esame orale nel quale verranno prese in considerazione la qualità e completezza dell’apprendimento, l’autonomia di giudizio e di ragionamento, l’acquisizione e il dominio del linguaggio e dei concetti etnomusicologici, l’attiva partecipazione.
E' prevista anche una prova scritta in itinere.
Some written and multimedia materials will be provided at the beginning of the course.
Martedì 9.00 - 10.00 (CU003 Aula A ex-ISO - II PIANO)
Mercoledì 9.00 - 11.00 (CU003 Aula A ex-ISO - II PIANO)
Inizio lezioni: Mercoledì 2 Marzo 2022