LAUREA
PHOENICIAN AND MEDITERRANEAN ARCHAEOLOGY
a.a.: 2021/2022 - anno di corso: 1
Settore L-OR/06 - CFU 6 - Semestre I - Codice 10599808
Note insegnamento:
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Programma
I Fenici nel Mediterraneo

Link meet: jvm-jrbx-zzn


Il corso ripercorre le tappe dell’espansione fenicia nel Mediterraneo lungo le rotte verso Occidente nei primi secoli del primo millennio a.C. Viaggeremo con i mercanti Fenici negli empori e nelle città che questi fondarono lungo la rotta che, facendo tappa nelle isole maggiori del Mediterraneo (la c.d. “Rotta delle Grandi Isole”), collega la Fenicia alle regioni del Mediterraneo centrale e occidentale. Il nostro itinerario ci porterà a Mozia, antica colonia fenicia nella Sicilia occidentale, dove indagheremo le modalità di interazione, dialogo e convivenza tra i Fenici e la popolazione locale, scoprendo un modello che travalica i confini delle dinamiche commerciali e che abbraccia le tradizioni religiose, le tecnologie, la demografia, in un vero e proprio sistema di arricchimento reciproco. Queste dinamiche si sviluppano sullo sfondo dei grandi eventi storici che, tra il VI e il IV secolo a.C., coinvolgono due altre grandi potenze marittime e militari, i Greci e gli Etruschi. 
Nel corso delle lezioni saranno organizzati dei seminari interdisciplinari.
Al corso sono collegate una serie di Altre Attività Formative utili all’acquisizione dei CFU (laboratorio di schedatura di materiali archeologici, laboratorio di documentazione grafica dei materiali archeologici, laboratorio di documentazione fotografica dei materiali archeologici, scavo presso l’isola di Mozia).
Programma inglese
The Phoenicians in the West

Link meet: jvm-jrbx-zzn

The course follows the journey of Phoenicians across the Mediterranean along the trade routes to the West at the beginnings of the first millennium BC. We will travel together with the Phoenician merchants who founded emporiaand cities along the “Route of the Great Islands”, leading from Phoenicia to the Central and Western Mediterranean. The journey will take us to Motya, an ancient Phoenician colony in Western Sicily which increases its political and commercial power in the Central Mediterranean and beyond from the 8th to the 4th century BC. At Motya we will analyze the modalities of interaction, dialogue and coexistence between the newcomers and local population, discovering a model of exchange that overcomes the dynamics of trade, and embraces religious traditions, technologies, population, in an out-and-out system of mutual enrichment. These dynamics unfold in the background of the historical events that, in the central centuries of the first millennium BC, involve two other powerful civilizations in Western Mediterranean, the Greeks and the Etruscans. 
Interdisciplinary seminars will be planned during classes.
The course unit is linked to a series of Other Educational Activities useful for the acquisition of CFU (laboratory for cataloging archaeological materials, laboratory for graphic documentation of archaeological materials, laboratory for photographic documentation of archaeological materials, excavation at Motya).
Obiettivi
n.d.
Valutazione
- Prova scritta
- Prova orale
- In itinere
Descrizione valutazione
Rich text editor, valutazione_m, press ALT 0 for help. The final evaluation consists of an oral exam with questions will be proposed on the topics discussed during the lessons and treated in the syllabus. To evaluate the candidate’s performance will compete the terminology used, the ability to expose the concepts and classification in the historical-geographical context.
Attendance at lessons and seminars, active participation in the classroom, knowledge of the indicated syllabus are fundamental elements for passing the final exam, while useful reasoning and self-study skills are useful elements.
During the course, intermediate evaluation tests will be carried out.
To pass the exam you must obtain a mark of not less than 18/30. The student must demonstrate to express himself in an appropriate language, to have acquired sufficient knowledge of the basic topics presented during the lessons and to be able to orientate himself in the basic aspects of the discipline.
To achieve a mark of 30/30 cum laude, the student must instead demonstrate that he has acquired excellent knowledge of all the topics covered during the course, being able to link them in a logical and consistent way, as well as reasoning skills and autonomous study.
Testi
Texts in bibliography and supplementary available in pdf format will be shared during the course.

Chapters selected of:
C. Broodbank, Il Mediterraneo. Dalla preistoria alla nascita del mondo classico, Torino: Einaudi 2015.
S. Tusa, I popoli del grande verde, Roma 2018.
S. Lancel, Carthage, Brépols 1992.
M. Gras, P. Rouillard, J. Teixidor, L’universo fenicio, Paris 1995, pp. 4-85.
C. Doumet-Serhal, Networking patterns of the Bronze and Iron Age Levant (Archaeology and History in the Lebanon), Beirouth 2008, pp. 2-61; 71-120.
Note
n.d.
Orario Lezioni
Lunedì 9.00 - 11.00 (RM103 Aula XI - PIANO TERRA)
Martedì 9.00 - 11.00 (RM103 Aula A - PIANO TERRA)
Inizio lezioni: Lunedì 27 Settembre 2021

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