Francesca Magnini

Docente a contratto
Settore non disponibile
Storia Antropologia Religioni Arte Spettacolo
302
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Ricevimento

Il ricevimento si terrà il lunedì h 10, Aula 301. Inviare sempre una mail per prenotarsi.

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Italiano

Romana, classe 1983. Dopo una carriera sportiva agonistica nella ginnastica artistica e musicale nel Coro polifonico della Scuola Popolare di Musica di Testaccio è ammessa a frequentare i cosi professionali di formazione in danza classica e contemporanea presso il Balletto di Roma, diretto da Franca Bartolomei e Walter Zappolini, dove si diploma nel 2004. Laureata con lode in Arti e Scienze dello Spettacolo (2006) e in Saperi e Tecniche dello Spettacolo Teatrale, Cinematografico e Digitale (2009), nel 2013 consegue un Dottorato in Tecnologie digitali e Metodologie di Ricerca per lo Spettacolo presso il Dipartimento di Storia dell’Arte e Spettacolo dell’Università di Roma “La Sapienza” con una tesi intitolata “Danza e repertorio. Tradizione e trasmissione nella coreografia contemporanea”. Presso il medesimo Dipartimento ha collaborato all’attività didattica delle cattedre di Storia della Danza e del Mimo, Storia del Teatro e dello Spettacolo, Teoria e Pedagogia dell’Attore, Teorie e Tecniche dell’Attore del Prof. Roberto Ciancarelli. Il suo progetto di ricerca dottorale – nato da una stretta collaborazione con l’International Choreographic Arts Center (ICK) di Amsterdam, diretto da Emio Greco e Pieter C. Scholten – ha indagato i meccanismi di trasmissione del repertorio nella coreografia contemporanea ed è confluito in una pubblicazione intitolata: “Inspiration Emio Greco | Pieter C. Scholten. The Multiplicity of Dance” (Artegrafica, Roma, 2015). Membro di AIRDanza, Associazione Italiana per la Ricerca sulla Danza e della CUT, Consulta Universitaria del Teatro, ha preso parte come membro del comitato organizzativo a convegni di studi internazionali, tra cui “Immaginare la danza. Corpi e visioni nell'era digitale” (La Sapienza, Roma, 3-4 dicembre 2015). Ha firmato pubblicazioni su importanti riviste scientifiche di settore, tra cui: Inside Movement Knowledge – LAB#4. Un laboratorio di ricerca per la registrazione e la trasmissione della coreografia contemporanea, in «Biblioteca Teatrale», Bulzoni, Roma, 2009, voll. 91-92, pp. 327-342; Un pensatore del corpo, recensione del libro di Dominique Dupuy, Danzare Oltre. Scritti per la danza, a cura di E.C. Ropa e C. Negro, Macerata, Ephemeria Editrice, 2011, in «L’Indice dei libri del mese», Anno XXIX, n. 5, Mag. 2012, p. 33; Trame di tecniche e stili nelle tradizioni della danza contemporanea. Note su studi e ricerche, in «Danza e Ricerca», Università di Bologna, anno IV, n. 3, 2012, pp. 1-34; Sistemi di trasmissione delle conoscenze nella danza contemporanea: la relazione coreografo-danzatore, in «Teatro e Storia», Bulzoni, Roma, 2013, vol. 34 n.s., pp. 325-357; Seigradi: dancing in a real-virtual environment. Affects and Movement in Santasangre’s work – in «Danza e Ricerca», Università di Bologna, anno IV, n. 5, 2014, pp. 31-53; Pre-Choreographic Elements: alla sorgente delle energie corporee e dei materiali di movimento, in Di Bernardi, Vito e Monda, Letizia Gioia (cur.), atti del convegno internazionale Immaginare la danza. Corpi e visioni nell’era digitale, Sapienza Università di Roma, 3-4 dicembre 2015, Roma, ed. Piretti, Bologna 2018, pp. 131-142; Voce “Kinkaleri”, in nuovoteatromadeinitaly.sciami.com, Focus (I Cenci, West, Everyone Gets Lighter | All!) allegati al n. 3, 2018. Numerosi anche i suoi contributi in rete per riviste e blog come Exibart, Biennale Danza, Teatro e Critica, Alfabeta2, Artribune, oltre agli interventi a convegni e conferenze nel settore di ricerca per la danza e le arti performative, tra cui: Réflexions et hypothèses vers une nouvelle idée d’espace, de temps et de répertoire dans la danse contemporaine, Atelier des doctorants en danse, Cycle «Corps et danse», Le corps sur la scène et hors la scène, Université de Nice Sophia Antipolis, Nice, 24 Giugno 2013. Come danzatrice, dal 2007 al 2010 lavora nella compagnia Metis diretta da Gloria Pomardi, nell’ambito del progetto di danza contemporanea e movimento scenico “La Sapienza… Danza”, con cui realizza diversi spettacoli. Nel luglio 2017 consegue a Parigi la prima certificazione, a Roma nel 2018 la seconda, per l’insegnamento della tecnica Floor-Barre®, della Zena Rommett Floor-Barre Foundation (NY), che insegna presso il Balletto di Roma dopo aver ideato una nuova sezione ‘Benessere’ per un pubblico adulto.
Nell’anno 2016/2017 collabora con Balletto di Roma con un ruolo di supporto ai processi culturali e di comunicazione legati all’attività della Scuola diretta da Paola Jorio, del Corso professionale di Contemporaneo e della Compagnia, sotto la direzione artistica di Roberto Casarotto, fino alla nomina di Direttore Artistico della struttura stessa per il triennio 2018-2020. È Curatore Artistico del progetto di cooperazione CLASH! When classic and contemporary dance collide and new forms emerge (2018-2021), approvato e cofinanziato da Europa Creativa (su 84 progetti cofinanziati per la piccola scala, di cui 13 italiani).
Per l’anno accademico 2018 e 2019 è Docente a contratto di Archivi e Musei Digitali per lo Spettacolo dal vivo alla Laurea Magistrale (LM-65) del Dipartimento di Storia dell’Arte e Spettacolo de La Sapienza, Università di Roma.


Inglese

Born in Rome in 1983, after a brief sports career in Artistic Gymnastics and a six year experience singing in the Polyphonic Choir of the Popular School of Music of Testaccio directed by Maestro Amedeo Scutiero, Francesca Magnini is admitted to attend a professional training in classical and contemporary dance at Balletto di Roma, directed by Franca Bartolomei together with Walter Zappolini, where she graduated in 2004. Beside the training as a dancer she has always encouraged a strong passion for humanistic studies, enriched at the Department of History of Art and Performing Arts, Faculty of Humanities, "La Sapienza", University of Rome. Graduated with honors in Theatre and Performing Arts (2006) with a thesis in Dance History entitled "Research paths on the Contemporary Scene: Kinkaleri" and in Knowledge and Techniques of Theatrical, Cinematographic and Digital Performance (2009), with a master thesis in Theatre History "The Mask of Pantalone in Roman Dramaturgy of the seventeenth century", in 2013 she received a PhD in Digital Technologies and Research Methodologies for Performing Arts with a thesis entitled "Dance and repertoire. Tradition and transmission in contemporary choreography". At the same Department he has also collaborated with Prof. Roberto Ciancarelli assisting him in many teaching activities related to the chairs of Dance History, History of Theater and Performing Arts, Theory and Pedagogy of the Actor, Theories and Techniques of the Actor. Her doctoral research project – came out of a close and fruitful collaboration with the International Choreographic Arts Center (ICK) in Amsterdam, directed by the Italian choreographer Emio Greco and the Dutch director Pieter C. Scholten – has thoroughly investigated the mechanisms of production, incorporation and transfer of repertoire in contemporary choreography, with particular attention to the most recent digital experiments for the documentation and transmission of movement (with direct analysis of different Digital Tools and Multimodal Glossaries). This study merged into a publication entitled: "Inspiration Emio Greco | Pieter C. Scholten. The Multiplicity of Dance"(Artegrafica, Rome, 2015). This is a volume entirely in English, with a preface by Ada d'Adamo, launched at the International Theater and Film Bookshop in Amsterdam and then presented in Rome, at the Sala Squarzina of Teatro Argentina on the occasion of the Romaeuropa Festival 2016. Through an articulated and non-linear path that traces the history and the poetic motivations of the two artists, together with the research laboratories of both major and apparently "minor" productions, the volume investigates the mechanisms of creation of contemporary choreography and fits fully into the current debate on dance transmission processes.
In 2010 she was selected by the cultural association Danzavenezia to participate in the project "Choreographic Collision", an intensive laboratory of critical analysis for dance promoted by Ismael Ivo as part of the "7th International Festival of Contemporary Dance" of the Venice Biennale and led by Prof. Stefano Tomassini. Member of AIRDanza, Italian Association for Dance Research (since 2012) and of CUT, Consulta Universitaria del Teatro (since 2017), from 2010 to 2013 Francesca Magnini has also collaborated in the editing of scientific essays for "Biblioteca Teatrale" (Edizioni Bulzoni), quarterly review of studies and research on Performance, directed by Ferruccio Marotti, Cesare Molinari and Luisa Tinti, edited by Centro Teatro Ateneo – Performing Arts Research Center of “La Sapienza”, University of Rome. She took part as a member of the organizing committee at International Conferences, including "Imagining Dance: Bodies and Visions in the Digital Era" (La Sapienza, Rome, 3-4 December 2015). She has signed publications on important scientific journals, including: Inside Movement Knowledge – LAB#4. Un laboratorio di ricerca per la registrazione e la trasmissione della coreografia contemporanea, in A. Jovićević, A. Sacchi (a cura di) I modi della regia del nuovo millennio, «Biblioteca Teatrale», Bulzoni, Rome, 2009, voll. 91-92, pp. 327-342; Un pensatore del corpo, review of Dominique Dupuy’s book, Danzare Oltre. Scritti per la danza, edited by Eugenia Casini Ropa and Cristina Negro, Macerata, Ephemeria Editrice, 2011, in «L’Indice dei libri del mese», Anno XXIX, n. 5, May 2012, p. 33; Trame di tecniche e stili nelle tradizioni della danza contemporanea. Note su studi e ricerche, in «Danza e Ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», Scientific Review of Alma Mater Studiorum – University of Bologna, IV, n. 3, 2012, pp. 1-34; Sistemi di trasmissione delle conoscenze nella danza contemporanea: la relazione coreografo-danzatore, in «Teatro e Storia», Bulzoni, Rome, 2013, vol. 34 n.s., pp. 325-357; Seigradi: dancing in a real-virtual environment. Affects and Movement in Santasangre’s work – in «Danza e Ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», Scientific Review of Alma Mater Studiorum – University of Bologna, IV, n. 5, 2014, pp. 31-53; Pre-Choreographic Elements: alla sorgente delle energie corporee e dei materiali di movimento, in Di Bernardi, Vito e Monda, Letizia Gioia (cur.), proceedings of the International Conference “Imagining Dance. Bodies and visions in the Digital Era, Sapienza Università di Roma, 3-4 Dec. 2015, Roma, Piretti ed., Bologna 2018, pp. 131-142; “Kinkaleri” item, in nuovoteatromadeinitaly.sciami.com, Focus (I Cenci, West, Everyone Gets Lighter | All!), n. 3, 2018.
She has also made numerous contributions to online magazines and blogs such as Exibart, Biennale Danza, Teatro e Critica, Alfabeta2, Artribune, as well as interventions at conferences and conferences in the field of Dance and Performing Arts, including: From Choreographic Objects to Afterlife of IMK, Inside Movement Knowledge LAB # 4, Amsterdam, The Netherlands, 17 April 2010; Camillo 2.0: Technology, Memory, Experience, Performance Studies international # 17, Re: Mickery shift - Roundtable on Mickery Archives, Utrecht, The Netherlands, 28 May 2011; Réflexions et hypothèses vers une nouvelle idée d'espace, de temps et de répertoire dans la danse contemporaine, Atelier des doctorants en danse, Cycle «Corps et danse», Le corps sur la scène et hors la scène, Université de Nice Sophia Antipolis, Nice, 24 June 2013; "Affections and effects in the Tanztheater", as mediator of the round table with the German choreographer Susanne Linke, curated by Vito di Bernardi and with the participation of Roger Salas, La Sapienza University of Rome, 22 February 2017.
As a dancer, from 2007 to 2010 she has worked in the Company Metis directed by Gloria Pomardi, as part of the innovative project of contemporary dance and scenic movement "La Sapienza ... Danza", conceived by Marta de Ioanna, with whom she interpreted several performances such as "Carpe Diem: Dancing on the verses of Orazio and Rafael Alberti" (Teatro Palladium, Rome), "Filastrocche in cielo e in terra" (Teatro del Sogno, Rome), "Magnificat" (Treia, Macerata), "Five minutes for Birmania"and" Such sweet tender "(with the MuSa Sapienza jazz orchestra). With Metis she also produced "The dancing peacock" (Italy, 2007, 16') short film directed by Marco Mattolini, premiered at the 2007 Rome Film Festival.
In July 2017 (Paris) she has obtained the 1st certification for teaching the Floor-Barre® technique, the 2nd in Rome in 2018, of the Zena Rommett Floor-Barre Foundation (NY), which she currently teaches at Balletto di Roma “Benessere”. In 2016/2017 she has collaborated with Balletto di Roma as Academic Advisor, with a supporting role in the cultural and communication processes related to the activity of the Dance School directed by Paola Jorio, of the Professional Contemporary Dance Course and the Company, both under the Artistic Direction of Roberto Casarotto, up to the appointment of Artistic Director for the three years 2018-2020. She is Artistic Curator for the cooperation project CLASH! When classic and contemporary dance collide and new forms emerge (2018-2021), approved and co-funded by Creative Europe (out of 84 projects co-financed for the small scale, of which 13 Italian).
For the academic year 2018 and 2019 she has been appointed Professor of Digital Archives and Museums for the Performing Arts at the Master's Degree (LM-65) of the Department of History of Art and Performing Arts of “La Sapienza”, University of Rome.


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