Stefano Marconi

Ricercatore
L-ART/02 ( Storia dell'arte moderna )
Storia Antropologia Religioni Arte Spettacolo
Dipartimento di Storia dell'Arte - Stanza 10
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Venerdì 9/10.30
 
 

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Italiano

La parte più cospicua degli studi è rivolta a verificare aspetti e corrispondenze tra composizione spaziale e morfologia prospettica nel loro sviluppo parallelo e in  rapporto allo svolgimento della storia artistica. L‘approfondimento delle corrispondenze fra le vicende rinascimentali della geometria proiettiva e la storia della rappresentazione grafico-pittorica ha portato a verificarne la dinamica connessione anche al fine di riconoscere e applicare strumenti di analisi idonei all‘interpretazione concreta di originali schemi compositivi.
I numerosi riscontri specifici e sempre più stringenti costituiscono contributi originali alla dimostrazione di quanto, nel largo campo cronologico che intercorre tra la svolta rinascimentale nell‘attività artistica e la piena affermazione della cultura figurativa barocca, prospettiva e arti della rappresentazione visiva siano due esperienze non correlate esternamente, ma in rapporto dialettico tale che, senza l‘una, l‘altra non potrebbe essere compresa nel suo reale significato. Tutti si riconducono alla determinazione critica che, nel complesso e assai variegato insieme di fenomeni che caratterizza lo sviluppo della storia artistica, assumano particolare risalto il senso dello spazio e il problema della luce.
  Due i filoni prevalenti di ricerca. Il primo mira a stringere da presso motivi ed elementi che facciano emergere e valere l‘unità di concezione tra pittura e architettura, indagando l‘orientamento segnato da Piero della Francesca in particolare nell‘Italia centrale del secondo Quattrocento, per esempio attraverso l‘analisi dell‘opera di Melozzo da Forlì. Il secondo supera i termini dello studio monografico, va oltre un  circoscritto ambito spaziale, procede in un più ampio arco diacronico ed è diretto da un preciso intento originario. Lo scopo è di enucleare entro limiti determinati una linea di tendenza nell‘evoluzione dello stile del XVI secolo, che segua l‘avvicendamento dalla ‘forma chiusa‘ del classicismo rinascimentale alla ‘forma aperta‘ della spazialità barocca, dalla stabilità e dall‘equilibrio compositivo al movimento instabile e all‘espansione in ogni direzione delle strutture. I risultati critici più innovativi corrispondono a una serie di acquisizioni conoscitive di notevole originalità riguardo al processo che nella figurazione artistica conduce dalla stasi alla mobilità dello spazio oltre che delle figure, dalla costruzione per piani successivi e paralleli al quadro, allo svolgimento lungo direttrici oblique o inclinate, dall‘idea di un‘arte mimetica al gioco delle apparenze e all‘inganno dei sensi. 


Inglese

The largest portion of the studies is aimed at verifyng aspects and correspondences between spatial composition and perspective morphology in their parallel development and in relation to the course of artistic history. The mastering of the correspondences between the history of renaissance projective geometry and the graphic-pictorial representation has led to verify their dynamic connection also in order to recognize and apply analytical tools suitable for concrete interpretation of the originality in the mechanism of compositional schemes.
The numerous specific findings and contributions are always more stringent and original proofs of quantum, in broad chronological range between the renaissance turning point in the artistic activity and the full affirmation of baroque figurative culture, perspective and arts of visual representation are not two experiences externally related, but in dialectical relationship such that, without the one, the other could not be understood in its real significance. They all lead back to the critical determination that, in very complex and varied set of phenomena that characterizes the development of art history, assume particular emphasis on the meaning of space and the problem of light.
Two dominant strands of research. The first is to be tightened at the reasons and elements that do emerge and assert the unity of conception between painting and architecture, investigating in particular the orientation marked by Piero della Francesca in Central Italy in the second half of fifteenth century, for example by analyzing work of Melozzo da Forlì. The second exceeds the terms of the monograph, goes beyond a limited geographical area, proceeds in a wider arc diachronic and is directed by a specific original intent. The aim is to single out within certain limits a trend in the evolution of style in the sixteenth century, which follows the rotation from the ‘closed form‘ of Renaissance classicism to the ‘open form‘ spatiality of the Baroque, from stability and symmetrical equilibrium to unstable movement and expansion in any direction of the constructions in perspective pictures.
The results correspond to a critical innovative series of acquisitions of considerable originality with respect to the process that leads in the artistic representation from the fixedness to the mobility of space besides figure, from the constructions realized by means of plans successive and parallel to the picture plane to a construction organized along guiding lines slanted or tilted, from the idea of mimetic art to the game of appareances and deception of the senses.
I hold a teaching intitled ‘The Transformation of Materials in the Arts‘. Essential purposes are to guide to understanding of the principal literary sources on artistic techniques and to develop both the ability to recognize the materials and the capacity to reconstruct and to interpret the manual processes of elaborating artifacts in the several branches of artistic practice.
The course is primarily concerned with technical examination of works of art in relationship to historical and aesthetic knowledge. A major portion of this will be devoted to analyze artists‘ and craftsmen‘ working procedures, hence to recognize the materials and to reconstruct the manual processes of elaborating artifacts. Basic intent is to explain most accurately the following fundamental arguments: a) the term of art and its different meanings: the theoretical, the practical, and the aesthetic; b) material arts and immaterial arts, ‘free‘ arts and ‘applied‘ arts; c) Vasari‘s expression ‘arts of design‘: its own sense as well as the specific characters; d) sculpture and plastic arts. The bronze-casting technique; e) painting and techniques of flat representation.


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