Ugo Rubeo

Ordinario
L-LIN/11 ( Lingue e letterature anglo-americane )
Studi europei, americani e inter-culturali
Stanza n. 8, III piano Facoltà Lettere e Filosofia - Dipartimento Studi Europei, Americani e Interculturali
Telefono 06.49913137
Visualizza programmi a.a.  2018-2019
Ricevimento

RICEVIMENTO STUDENTI E LAUREANDI: SEMESTRE PRIMAVERILE 2019
VENERDì: ORE 10.00-12.00 NEL MIO STUDIO IN FACOLTA' - III PIANO, STANZA N. 8
OFFICE HOURS SPRING SEMESTER 2019: FRIDAYS 10.00 AM TO 12.00 NOON

PROGRAMMA DEL CORSO TRIENNALE A.A. 2018/19
Gio 18 Lug 2019 Dom 29 Dic 2019

PROGRAMMA DEL CORSO TRIENNALE A.A. 2018/19

1032148 LINGUE E LETTERATURE ANGLO-AMERICANE IIITriennale  (12 CFU al III)

 

Metamorfosi di una città: New York tra Ottocento e Novecento

Questo modulo da 12 CFU, concepito come III annualità del curriculum in Lingue e Letterature Straniere, è diretto in primis agli studenti triennalisti di Letteratura Angloamericana e si concentra su una serie di impressioni letterarie di New York tra Otto e Novecento. I testi inclusi nel programma presentano immagini di New York molto diverse tra loro e questo consentirà di mettere a fuoco le diverse funzioni che ricopre lo sfondo urbano rispetto allo sviluppo di una narrazione letteraria: una forma particolare di partecipazione alla vicenda, quasi che l'ambiente agisse come uno dei suoi personaggi. Da uno dei racconti più noti di metà Ottocento qual è "Bartleby the Scrivener", di Herman Melville a un classico del naturalismo come Maggie: a Girl of the Streets di Stephen Crane e al racconto di fantasmi di Henry James, "The Jolly Corner", si passerà alla New York dell'età del jazz di Fitzgerald, sfondo di The Great Gatsby e infine a quella di fine anni quaranta, inizio cinquanta, di The Catcher in the Rye, di J. D. Salinger. Attraverso questa serie di metamorfosi del paesaggio urbano si tenderà a far emergere il rapporto fondamentale che lega il testo al contesto culturale e sociale e, al tempo stesso, si avrà la possibilità di intessere un discorso complessivo partendo dalla specificità della tecnica narrativa di ciascun autore, in modo da avere un quadro sufficientemente rappresentativo dell'evoluzione di una tradizione letteraria lungo l'arco di circa un secolo contrassegnato da enormi cambiamenti.   

Metamorphoses of a City: New York Between XIX and XX Century

Main focus of this 12 credit course for third-year undergraduate students in Anglo-American Language and Literature are the transformations of the city of New York through a series of significant literary renderings between mid-XIXth and mid-XXth Century. The images of New York offered by the texts included in the program are often dramatically different from one another,

and this will help the students to focus upon the different functions that the urban setting performs within the general exconomy of a literary narration, just as if the ambience were acting as yet another character in a given story. From one of the most popular short stories by Herman Melville like "Bartleby the Scrivener", to a classic of Naturalism like Maggie: a Girl of the Streets by Stephen Crane, and from one of Henry James's ghost story like "The Jolly Corner" we will move on to Fitzgerald's New York in the Jazz Age, and finally to J.D. Salinger's version of the city at the end of the 1940s. The analysis of the various metamorphoses of the urban setting will provide the basis for a discourse centered on the relationship between the text and its cultural and social contexts, while at the same time allow for a global critical view of the developments of the American literary tradition with a particular emphasis on the continuity/discontinuity of narrative techniques.

Testi primari

Herman Melville, “Bartleby the Scrivener” (1853)

Stephen Crane, Maggie, A Girl of the Streets (1893)

Henry James, "The Jolly Corner" (1907)

Francis Scott Fitzgerald,The Great Gatsby (1925)

J. D. Salinger,The Catcher in the Rye (1951)

Bibliografia critica

Matthew J. Bruccoli, ed., New Essays on The Great Gatsby, Cambridge U. P., 1985

Harold Bloom, ed., F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby, Chelsea House, 1986

Jack Salzman, ed., New Essays on The Catcher in the Rye, Cambridge U. P., 1991

Peter G. Beidler, A Reader’s Companion to Salinger’s  The Catcher in the Rye, Coffeetown Press, 2009

Giorgio Mariani, Leggere Melville (2013)

Thomas R.Mitchell, “Dead Letters and Dead Men: Narrative Purpose in 'Bartleby the Scrivener'”

Allan Moore Emery, "The Alternatives of Melville's 'Bartleby'"

Malcolm Bradbury, "Romance and Reality in Maggie" 

Keith Gandal,"Stephen Crane's 'Maggie' and the Modern Soul"

Floyd Stovall, "Henry James's 'The Jolly Corner" (1957)

Shalyn Claggett, "Narcissism and the Conditions of Self-knowledge in James's "The Jolly Corner" (2005)

Prerequisiti: una buona conoscenza della lingue inglese, parlata e scritta.

1047508 ANGLO-AMERICAN LITERATURE I-M Déjà Vu?Intertextual Crossroads in XIX and XX Century American Literature
Gio 18 Lug 2019 Dom 29 Dic 2019

GRADUATE COURSE IN AMERICAN LITERATURE ACADEMIC YEAR 2018/19

Magistrale (6 CFU al II / I Sem)

 

1047508 ANGLO-AMERICAN LITERATURE I-M

Déjà Vu?Intertextual Crossroads in XIX and XX Century American Literature

This 6 credit course for second year Master's Degree students is centered on a close reading of a number of texts by major authors like Pre-War classic Edgar Allan Poe, and by XXth Century masters like William Faulkner, Vladimir Nabokov, and Toni Morrison. The readings will be based on an intertextual approach to all of the texts in the program, aimed at discovering the different layers of metaphoric communication devised by each author, and the various ways in which references to preexisting texts contribute to the meaning-making process. This will in turn lead to a broader discussion on the implicit purposes of such a method, and to its most common repercussions in terms of irony, parody, or black humor. In the case of Poe's poetry and tales the main influences of the British Romantics and of the Gothic novel will be discussed against the American cultural background of the 1830s and 1840s, while Faulkner's The Sound and the Fury, Nabokov' Lolita, and Morrison's Beloved will be read with particular reference to the Bible, the Shakespeaean Tragedies' world, and to the XIXth century European tradition of realist fiction. The reading of the novels will be integrated with that of a number of critical and methodological essays both from the attached general bibliography, and by other bibliographical materials which the teacher will provided in the course of the Semester. 

Texts

Edgar Allan Poe, Tales: "The Assignation", "The Fall of the House of Usher", "The Man of the Crowd", plus a selection of Poems: "To Helen", "The Coliseum"; "Sonnet: to Zante"

William Faulkner, The Sound and the Fury (1929)

Vladimir Nabokov, Lolita (1955)

Toni Morrison, Beloved  (1987)

 

Critical Bibliography     

Kevin J. Hayes (ed.), Edgar Allan Poe in Context, Cambridge U.P., 2013

Scott Peeples, The Afterlife of Edgar Allan Poe, Camden House, Rochester, NY, 2004

Cleanth Brooks, William Faulkner: First Encounters, New Have, Yale U. P., 1983

Noel Polk, Children of the Dark House, Jackson, The U. P. of Mississippi, 1996

Philip Weinstein, Becoming Faulkner, New York, Oxford U. P., 2010

Julian W. Connolly, The Cambridge Companion to Nabokov, Cambridge U. P., 2005

Graham Vickers, Chasing Lolita, Chicago Review Press, 2008

Shirley A. Stave, (ed.),Toni Morrison And the Bible: Contested Intertextualities

Toni Morrison, Playing in the Dark, New York, Vintage Books, 1992

 

Pre-requisites: a good knowledge of spoken and written English; a fair preliminary knowledge of the American literary tradition and of the American historical background

Teaching methods:oral lessons; critical reading of the texts in the original; comments to texts and class discussion; attention to interpretation and context; intertextual methodology

Attendance: students who want to access immediate after-course evaluation (esonero) should not exceed a maximum of three absences

Evaluation: a final oral exam in English for all students; interpretation and translation of texts from the original; discussion of historical and cultural background

Non attending students

the primary and secondary bibliograhies for non-attending students are the same as shown in the program

Format and Goals

This course is taught in English, therefore the entire program is also in English. Students are expected to have a sufficient command of the language to read and discuss texts in English. They are also expected to attend classes, and reach a good competence in the critical debate devoted to the subjects contemplated in the program. A good knowledge of the cultural climate of the period in which the novels included in the program were published is also required.

Studenti di Lettere moderne (codice 1026812)
lun 25 Feb 2019 Sab 01 Feb 2020

N. B. Il programma d'esame per gli Studenti di Lettere Moderne (codice 1026812) è lo stesso della III annualità del Corso di Lingue, con l'unica variante che, se necessario, si può ricorrere a edizioni dei romanzi in programma con testo a fronte inglese/italiano.

Italiano

Ugo Rubeo si è laureato nel 1974 presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell'Università di Roma, dopo aver conseguito un B.A. alla Wittenberg University di Springfield, Ohio. Nel 1974/75 insegna Lingua inglese e Letteratura americana presso la University of Houston, Texas, dove continua gli studi a livello graduate. L'anno successivo inizia l'insegnamento presso l'Istituto di Lingua e Letteratura Inglese della Facoltà di Lettere e Filosofia de "La Sapienza", grazie a un assegno di ricerca del Ministero della Pubblica istruzione. Entrato in ruolo come Ricercatore confermato nel 1981, alterna all'insegnamento lunghi periodi di ricerca presso la Columbia University di New York, il Du Bois Institute della Harvard University, la University of Kentucky di Lexington e la Rutgers University. Professore Associato di Lingua e Letterature Anglo-Americane dal 1992 al 2006, indirizza la sua attività di ricerca lungo tre assi principali: lo studio della cultura letteraria afroamericana – in particolare della poesia – quello del romanzo del Novecento e del modernismo e, tra i classici dell’Ottocento, dell’opera di Edgar Allan Poe. Nell’ambito della sua ampia produzione scientifica, apparsa sia in Italia sia negli Stati Uniti, figura una serie di saggi e articoli, dedicati tra gli altri a H. James, F.S. Fitzgerald, W. Faulkner, S. Bellow, oltre a una serie di interventi dedicati al rapporto tra la poesia afroamericana, la cultura popolare e la musica jazz. Dal 2006 è Professore ordinario nella Facoltà di Scienze Umanistiche della Sapienza. Tra i libri pubblicati, Mal d'America. Da mito a realtà (Editori Riuniti, 1987); L'uomo visibile: la poesia afroamericana del novecento (Bulzoni, 1990), Agghiaccianti simmetrie.Dinamiche testuali in The Narrative of A. Gordon Pym, di E. A. Poe (Lozzi & Rossi, 2000), la traduzione e cura de La scena americana, di Henry James (Oscar Mondadori, 2001). Correntemente è impegnato nella preparazione di un volume che analizza l’intera opera di E. A. Poe e di una storia della letteratura e della cultura americana di nuova concezione. 

Inglese

Ugo Rubeo is professor of American Literature at Sapienza - University of Rome, where he graduated in Modern Languages and Literatures, in 1974. A member of AISNA (Italian Ass. for North American Studies), IASA (International American Studies Association), and the Poe Study Association, he has earned a B.A. at Wittenberg University (1972), and has done graduate work at the University of Houston, Texas (1974/75). He has started teaching American Literature at Sapienza as an assistant Professor in 1976, to become tenured research Professor in 1981, Associate in 1992, and full Professor in 2006. During his career he has spent extensive periods of time teaching and researching at Barnard College, Columbia University, the University of Kentucky in Lexington, and Rutgers University, New Jersey; in 1985 he has spent four months as a fellow of the Du Bois Institute at Harvard University.
His publications include a study of the cultural connections between the U.S. and Italy (Mal d’America, 1987), and a comprehensive analysis of Twentieth Century African-American Poetry (L’uomo visibile, 1990)—a subject he has also treated in a number of essays published both in the U.S. and in Europe. E. A. Poe’s literary production is another major field of his research, a subject he has addressed in a book, entitled Fearful Symmetries: Textual Dynamics in E. A. Poe’s The Narrative of A. Gordon Pym (Rome, 2000), as well as in several essays that are part of a work in progress on Poe’s role in Antebellum American culture. Other published works include critical studies on major authors like Fitzgerald, Faulkner, Bellow, Auster, and a number of essays on Henry James’ The American Scene, whose first translation into Italian he has published in 2001 for Mondadori, in Milan. 

Principali Pubblicazioni
 
Volumi
1.     Agghiaccianti Simmetrie. Dinamiche testuali in The Narrative of A. Gordon Pym, di E.A. Poe, Roma, Lozzi & Rossi Editore, 2000
2.     L’uomo visibile. La Poesia afroamericana del Novecento,Roma, Bulzoni, 1990
3.     Mal d’America: da mito a realtà, Roma, Editori Riuniti, 1987
 
Curatele
4.     Parodie della fine. Letteratura e postmodernità.Roma, Aracne Editrice, 2015
5.     Henry James, La scena americana (intr., trad., note) Milano, Mondadori, 2001
6.     (con B. Pisapia e A. Scacchi), Red Badges of Courage. Wars and Conflicts in American Culture, Roma, Bulzoni, 1998
7.     (con F. Ferrucci), Mark Twain, Lettere dalla terra, Roma, Editori Riuniti, 1982
8.     E. A. Poe, Le avventure di Gordon Pym, Roma, Editori Riuniti, 1981; Pordenone, Studio Tesi, 1991
 
Traduzioni
9.     P.N. Carroll, D.W. Noble, Storia sociale degli Stati Uniti, Roma, Editori Riuniti, 1981; 1991
10.  Edgar A. Poe, “La scrittura del racconto: Nathaniel Hawthorne”, Nathaniel Hawthorne. Tutti i racconti, a cura di S. Antonelli e I. Tattoni, Roma, Donzelli Editore, 2006, pp.1071-81
 
Saggi e Articoli
11. “Dovere di cronaca?”, Roma Noir 2012/2013: Letteratura della crisi, letteratura del conflitto, a cura di E. Mondello, Roma, Robin Edizioni, 2014, pp.175-95
12. “The Italian Translations of Edgar Allan Poe's Works”, Translated Poe, a cura di E. Esplin, M. Vale de Gato, Bethlem, PA, Lehigh University Press, 2014, pp.25-35; 344-348
13. “Women of the Fifties: Lolita, Esther and Holly dal romanzo allo schermo”, Letteratura e cinema, M. Ponzi, M. Martino, a cura di, Roma, Onyx Editrice srl, 2013, pp.187-215
14.  “Redescovering Zora’s Contradictions”, RSA Journal, 21-22 (2010-11), pp.174-180
15.   “Francis Scott Fitzgerald”, La letteratura americana dal 1900 a oggi, L. Briasco, M.  Carratello, a cura di, Torino, Einaudi 2011, pp.161-165
16.  “William Faulkner”, La letteratura americana dal 1900 a oggi, L. Briasco, M. Carratello, a cura di, Torino, Einaudi 2011, pp.155-159
17.   “ ‘Mean Streets’: la città USA si tinge di noir”, Le città nelle scritture nere: Roma Noir 2011, a cura di E. Mondello, Roma, Robin Edizioni 2011, pp.113-29
18.   “ ‘Hoaxing the Novel’: parodia dei generi in The Narrative of A. Gordon Pym”, A. Goldoni, A. Mariani, C. Martinez, a cura di,Il Ritorno di Edgar Allan Poe & Co. 1809 – 2009, Napoli, Liguori, 2011, pp.3 - 13
19.   “ ‘A Method in Madness’: Considerations on E. A. Poe’s Artistic Mdernity”, L. Jurez, a cura di, Poe Alive in the Century of Anxiety, Alcalà de Henares, Instituto Franklin, 2010, pp. 57 - 63
20.  “Love and detection nel noir americano”, Roma Noir 2009, acura di E. Mondello, Roma, Robin Edizioni, 2009, pp.115-30
21.   “ ‘The Picturesque’: una nota sull’esperienza romana di Henry James”, Le relazioni tra Stati Uniti e Italia nel periodo di Roma capitale, a cura di D. Fiorentino e M. Sanfilippo, Roma, Gangemi Editore, 2008, pp.163-65
22.  “Lifesaving Strategies: from Fragmentation to Hybridization in Los Angeles Literature”, Letterature d’America, nn.117-18 (2007-08), pp.101-19
23.  “Tra alienazione e mercato: la città moderna secondo Edgar Allan Poe”, Fictions, studi sulla narratività, V (2006), pubbl. 2008, pp. 63-74
24.  “Il romanzo nordamericano del Novecento”, L’Europa degli scrittori IIIc: 1945-2000, a cura di R. Antonelli e M.S. Sapegno, Milano, La Nuova Italia RCS Libri S.p.A., 2008, pp.30-65
25.   “Taking the ‘Organic’ View: the Vertical/Horizontal Crux in Henry James’s The American Scene”, RSA, 15-16 (2004-2005); pubbl. 2006, pp. 7-30
26.  “Esercizi di destabilizzazione. Raffigurazioni dell’alterità in alcuni classici americani”, Topografia dell’estraneo, a cura di M. Ponzi e V. Borsò, Milano, Bruno Mondadori, 2006, pp.99-114
27.  “Quattro passi nel delirio: appunti sul noir statunitense”, Roma Noir 2006, a cura di E. Mondello, Roma, Robin Edizioni, 2006, pp.125-40
28.  “Porto Empedocle, Mississippi: per un raffronto tra William Faulkner e Andrea Camilleri”, Aula VI: a lezione da Agostino Lombardo, a cura di B. Pisapia, Roma, Bulzoni, 2006, pp.151-63
29.  “Il pessimismo della ragione”, Postfazione a Ambrose Bierce, Tutti i racconti. Vol II., I racconti di guerra, Roma, Fanucci Editore, 2006, pp.225-38
30.  “Un predicatore senza Dio”, Postfazione a Ambrose Bierce, Tutti i racconti. Vol I., I racconti dell’orrore, Roma, Fanucci Editore, 2005
31.  “Quacks and Jingle-Men: Emerson, Poe, and Modernity”, Emerson at 200, acura di G. Mariani, Roma, Aracne Editrice, 2004
32.  “Una lunga catena di miracoli: il gioco delle metamorfosi in Gordon Pym”, Fantastico Poe, a cura di R. Cagliero, Verona, Ombre Corte, 2004
33.  “Sonia Sanchez: a Very Partial Portrait”, The Sonia Sanchez Literary Review, Vol. 9, No. 2 (Spring 2004)
34.  “Gwendolyn Brooks”, Voci dagli Stati Uniti: prosa & poesia & teatro del secondo Novecento, a cura di C. Ricciardi e V.M. De Angelis, Roma, Centro Stampa d’Ateneo “La Sapienza”, 2004
35.  “Intertextual Labyrinths in Paul Auster’s Fiction”, America Today: Highways and Labyrinths, a cura di G. Nocera, (Atti XV Convegno Biennale AISNA), Siracusa, Grafià Editrice, 2003
36.  “Modernity and Tradition in Sterling Brown’s Poetry: Intertextual Suggestions”, Cross Perpesctives on African Americans, a cura di C. Julien, Presses de l’Université de Tours, 2003
37.  “Uncle Remus”, “Malcolm X”, “Black Boy”, “Langston Hughes”, “Carl Sandburg”, “Hart Crane”, in Dizionario dei personaggi letterari, Torino, U.T.E.T. 2003
38.  “Nati dalla Tempesta”, in Memoria di Shakespeare, a cura di A. Lombardo, 2 (2001), Roma, Bulzoni Editore
39.  “William Demby nelle ‘Catacombe’ di Roma”, in Roma e le Americhe: Arte, Storia e Giubilei, a cura di V. Blengino, C. Ricciardi, C. Cattarulla, A. Clericuzio, Il Veltro, 1-2 (XLIV), 2000
40.  “Tradurre l’impressione: The American Scene”, in Le traduzioni italiane di Henry James, a cura di S. Perosa, Venezia, Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, 2000
41.  “‘Faulkner’s Trouble Was Innocence’: Story, History, Time in Absalom, Absalom!”, in Telling the Stories of America: History, Literature, and the Arts, a cura di A. Clericuzio, A. Goldoni, A. Mariani, Roma, Nuova Arnica Editrice, 2000
42.  “The Intriguing Case of William Faulkner’s Absence from the Italian Contemporary Scene”, Faulkner Journal of Japan, I, 1 (April 1999)
43.  “‘The Philosophy of Decomposition’: per un’analisi dello specchio in E.A. Poe”, in Gioco di specchi. Saggi sull’uso letterario dell’immagine dello specchio, a cura di A. Lombardo, Roma, Bulzoni, 1999
44.   “How Not to Tell the War: William Faulkner’s Absalom, Absalom!”, in Red Badges of Courage. Wars and Conflicts in American Culture, a cura di B. Pisapia, U. Rubeo, A. Scacchi, Roma, Bulzoni, 1998
45.   “‘In the Inner Ear’: Genealogy and Intertextuality in the Poetry of Etheridge Knight and Michael Harper”, Approaches Critiques de la Fiction Afro-Américaine, a cura di M. Fabre eC. Julien, Université de Tours, 1998
46.    “Babylon Visited: Henry James e i grattacieli di New York”, in Città reali e immaginarie del continente americano, a cura di C. Giorcelli, C. Cattarulla, A. Scacchi, Roma, Edizioni Associate, 1998
47.  “Dear John, Dear Coltrane: testo e performance nella poesia afroamericana”, in Jazztoldtales. Jazz e fiction, letteratura e jazz, a cura di F. Minganti, Imola, Bacchilega Editore, 1997
48.   “La letteratura americana”, Nuovo Dizionario Enciclopedico Treccani, Roma, Istituto dell’Enciclopedia Italiana, 1996
49.  “‘Seize the reader’: l’incipit nella narrativa di Saul Bellow”, in Inizi. (Ri)cominciare, incipit e mito delle origini, a cura di C. Bartocci e M. Gradoli, E.S.I., Napoli, 1996
50.   “Voice as Lifesaver: Defining the Function of Orality in Etheridge Knight’s Poetry”, in The Black Columbiad. Defining Moments in African American Literature and Culture, a cura di W. Sollors, M. Diedrich, Cambridge, Harvard University Press, 1994
51.  “Tempi post-moderni: West, Frankenstein e il taylorismo”, in Technology and the American Imagination: An Ongoing Challenge, Atti del XII Convegno Biennale A.I.S.N.A., a cura di F. Bisutti De Riz e R. Mamoli Zorzi, Venezia, Supernova, 1994
52.  “La voce di Malcolm X e la nuova poesia afroamericana”, in Dialogo su Malcolm X, Roma, Manifestolibri, 1994
53.  “A Politics of the Body: the Poetry of Gwendolyn Brooks”, in Methodologies of Gender, Atti dell’XI Convegno Biennale A.I.S.N.A., a cura di M. Corona e G. Lombardo, Roma, Editrice Herder, 1993
54.  “American Studies in Italy: The Peculiar Institution”, in Exporting America: Essays on American Studies Abroad, a cura di R.P. Horwitz, New York, Garland Publishing, 1993
55.  “Uncle Sam e lo scribacchino: note sul rapporto tra scrittori statunitensi e latino-americani”, Letterature d’America, 41-42 (autunno 1990), pubbl.1992
56.  “‘Wearing No Disguise’: A Key Issue for Three Contemporary Afro-American Poets”, Proceedings of the Fifth International Conference: New Trends in English and American Studies,  Krakow, “Universitas”, 1992
57.  “‘Fragments of an Agon’: Metafictional Aspects of As I Lay Dying”, inThe Artist and His Masks: William Faulkner’s Metafiction, a cura di A. Lombardo, Roma, Bulzoni, 1991
58.  “F. Scott Fitzgerald e The Crack-Up: frammenti per un’autobiografia”, in Identità e scrittura, a cura di A.L. Accardo, M.O.Marotti, I. Tattoni, Roma, Bulzoni, 1988
59.   “Langston Hughes’s Critical Recognition in Italy”, The Langston Hughes Review, VI, 1 (Spring 1987)
60.  “The Mystery of Monsieur Dupin: il fantastico nei ‘racconti del raziocinio’, di E.A. Poe”, in I piaceri dell’immaginazione, a curadi B.M. Pisapia, Roma, Bulzoni, 1984
61.  “A.A. Ammons”; “Howard Nemerov”; “Mark Strand”, in Grande Dizionario Enciclopedico U.T.E.T., Torino, 1984-90
62.  “Gregory Corso”, in I Contemporanei: Letteratura Americana (III), a cura di E. Zolla, Roma, Lucarini, 1981
63.  “Etheridge Knight: voce nera dietro le sbarre”, in Saggi sulla cultura Afro-Americana, a cura di A. Portelli, Roma, Bulzoni, 1979
 
 
 


Inglese

Ugo Rubeo is professor of American Literature at Sapienza - University of Rome, where he graduated in Modern Languages and Literatures, in 1974. A member of AISNA (Italian Ass. for North American Studies), IASA (International American Studies Association), and the Poe Study Association, he has earned a B.A. at Wittenberg University (1972), and has done graduate work at the University of Houston, Texas (1974/75). He has started teaching American Literature at Sapienza as an assistant Professor in 1976, to become tenured research Professor in 1981, Associate in 1992, and full Professor in 2006. During his career he has spent extensive periods of time teaching and researching at Barnard College, Columbia University, the University of Kentucky in Lexington, and Rutgers University, New Jersey; in 1985 he has spent four months as a fellow of the Du Bois Institute at Harvard University.
His publications include a study of the cultural connections between the U.S. and Italy (Mal d’America, 1987), and a comprehensive analysis of Twentieth Century African-American Poetry (L’uomo visibile, 1990)—a subject he has also treated in a number of essays published both in the U.S. and in Europe. E. A. Poe’s literary production is another major field of his research, a subject he has addressed in a book, entitled Fearful Symmetries: Textual Dynamics in E. A. Poe’s The Narrative of A. Gordon Pym (Rome, 2000), as well as in several essays that are part of a work in progress on Poe’s role in Antebellum American culture. Other published works include critical studies on major authors like Fitzgerald, Faulkner, Bellow, Auster, and a number of essays on Henry James’ The American Scene, whose first translation into Italian he has published in 2001 for Mondadori, in Milan. 


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Tutti i miei esami si svolgono nel mio studio: Stanza n. 8, III piano Facoltà Lettere e Filosofia, alle 9.00 di mattina;
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